Roskilde – Ringsted 11 + 15 + 17 km

• Gl. Lejre til Skjoldenæsholm: 15 km
  • Skjoldenæsholm-Ringsted vandrehjem 17 km

Rutebeskrivelse

Her er link til printvenlig sammendrag af ruten

Overblik
Pilgrimsruten fra Roskilde til Ringsted starter ved Roskilde Domkirke, fra havnen følges Skjoldungestien indtil Avnsø, her drejes der fra til venstre ad Fjernvandrevej E6 til Ringsted. Ruten er de fleste steder afmærket som pilgrimsrute, med gul muslingeskal på blå baggrund og gule pile

Roskilde Domkirke til Gl. Lejre: 11 km
Fra Roskilde Domkirke gås mod havnen ad Skolehave og Tuttesti, er afmærket som pilgrimsrute. Fra havnen følges Skjoldungestien langs fjorden, gennem Boserup skov, forbi Roskilde golfbane, omkring Svogerslev by, Svogerslev sø, langs Kornerup sø og å til Gl. Lejre Museum.

Gl. Lejre til Skjoldenæsholm: 15 km
Skjoldungestien følges forbi Kongehallerne, Hertadalen, Sagnlandet Lejre, bag om Ledreborg slot, forbi Knapsø. Følg Skjoldungestien langs Møllesø skov, til Hule Mølle, gå under banen og igennem Oren skov, gå over landevejen, videre til Skov Hastrup ad Skovhastrupvej. I byen drejes til venstre opad Kvandrupvej indtil Galleriet, hvor der drejes til venstre, der gåes over Særsløse overdrev.

Skjoldungestien følges videre til Bøllesø og Avnsø, lidt længere fremme på Avnsøvej forlades Skjoldungstien ca. ved badestedet. Her drejes til venstre ved pilgrimsskiltet med teksten ”Følg Fjernvandrevej E6. Til venstre igen. (E6 er dog ikke afmærket igennem skoven, er først afmærket fra Skjoldenæsvej).

Igennem skovene fra Avnsø til Skjoldenæsholm følges vejene: Savværksvej, Hundemosevej, Vestre Sanatorievej, Ravnsholtevej og Valdemarsvej. Efter en stor gammel udgået eg, et gult hus og en vandhane holdes til venstre og gås ligeud ca. 150 meter indtil en sø på højre hånd, her drejes ned til højre af en smallere vej langs søen. Der gås ligeud ad Valdemarsvej. Efter svinget drejes ad første vej på venstre hånd ind i skoven. Man går ad en sumpet sti (gangbar med træbelægning). Ved vejdeling lige før søen holdes til venstre. Følg søen indtil asfaltvejen Skjoldenæsvej.
Se evt. Skjoldenæsholm slot, hvor man kan spise og overnatte www.skj.dk

Skjoldenæsholm-Ringsted vandrehjem 17 km
Denne rute følger Fjernvandrerute E6 hele vejen og er afmærket. Ved T-krydset Skjoldenæsvej drejes til højre ad Knud Lavardsvej mod Valsølille. Kort efter Valsølille drejes ind i Haraldsted skov til højre, lidt senere til venstre er der en afstikker ind i skoven. Man kan evt. i stedet fortsætte ligeud ad landevejen mod Haraldsted.

På vejen lige udenfor Haraldsted skov mod Haraldsted kirke ses det kors, der er rejst til minde om drabet på Knud Lavard. Hundrede meter længere fremme ses på højre side af vejen resterne af kapellet rejst til minde om drabet på Knud Lavard ca. 1150.

Gå gennem Haraldsted by, hvor kirken ses på højre hånd. Aflæg evt. kirken et besøg. I 2021 blev der nedlagt en muslingeskal foran kirkedøren.

I udkanten af byen drejes af skråt til venstre ad en mindre sti (ved en husgavl med årstallet 1933).

Følg stien ca. 500 meter og drej til venstre ned ad en stejl skråning til Haraldsted sø. Følg stien til højre over dæmningen og forbi sejlklubben. Efter ca. 100 meter drejes til højre. Gå over landevejen. Følg stien gennem Torpet mose til Havemøllevej. Fortsæt ligeud ad ruten mod Sorø eller drej til venstre mod Ringsted og vandrehjem ved Skt. Bendt Kirke, som kan ses fra stien.

Kort over ruten

Du kan nemt få kortet over ruten Roskilde - Ringsted ind på din mobil. Så kan du altid se, hvor du er, og hvilken vej ruten går.

Hent GPS-kort til mobil

1. For at se GPS-kortet på din mobil, skal du hente den app'en AllTrails.
    Hent app (iPhone)
    Hent app (Android)
  2. Når du har downloadet AllTrails-app'en og oprettet din profil, skal du klikke på linket her for at se Den Danske Pilgrimsrute – du er den blå prik på kortet.
Waymarked Trails: Vandreruter bruger vi på denne og flere andre sider.

Indkøb på vejen

Første indkøbsmulighed efter Roskilde er Svogerslev

Der er spisemuligheder ved Sagnlandet Lejre(sommerhalvåret) og Skjoldenæsholm.

Seværdigheder undervejs

Overnatning

Roskilde vandrehjem: Vindboder 7, 4000 Roskilde (på havnen) Tlf.46352184

roskilde@danhostel.dk

Bed and Breakfast mellem Lejre og Hvalsø: Mosesvinget 9, Særløse, 4330 Hvalsø. Tlf 38801484. mosesvinget@gmail.com

Skee bed and Breakfast: (4 km fra ruten). Skeevej 39, 4370 Store Merløse tlf.30421448 info@skee-bedandbreakfast.dk

www.skee-bedandbreakfast.dk

Skjoldenæsholm Slot og konferencecenter. Skjoldenæsvej 106, 4174 Jystrup. Tlf 57528104

www.skj.dk

Ringsted Vandrehjem: Sct Bendtsgade 18, 4100 Ringsted, Tlf 57611526

ringsted@danhostel.dk

Transportmuligheder

Tog og busser

Tog: Roskilde St, Lejre St, Hvalsø St, Ringsted St.

Bus: Sagnlandet Lejre – Lejre St: 233. Skov Hastrup – Hvalsø St: 215. Haraldsted – Ringsted St: 415

Se også www.dinoffentligetrafik.dk eller www.rejseplanen.dk