IMG_2258
Mobil - eller ej?

- kan være et spørgsmål for en pilgrim. Nyttig eller ej?

Hvis man er meget vant til at have en mobil med sig eller man vil bruge den til at finde vej, ringe efter hjælp eller familien f. eks.gerne vil holde kontakt (og omvendt) kan mobilen være nyttig. Nogle pilgrimme vil også gerne booke en seng på et kommende herberg via telefon. Somme tider kan man evt. låne hos en anden pilgrim. Man kan jo også klare sig uden (det er før set og kan give mere ro og fordybelse).

Det kan blive en kostbar affære at bruge mobil, fordi trafikken skal hjem til Danmark og ned igen til Spanien. De såkaldte roamingpriser har EU fået mere styr på nu end før ved at tvinge teleselskaberne til at sætte taksterne ned.
I 2016 har de fleste danske teleudbydere lanceret et europæisk abonnement, som køben ”oven i” et eksisterende mobilabonnement.
Der er forskellige konstruktioner. F.eks. har 3.dk "3Like Home", Telia ”Roam like Home” til 99 kr/md. YouSee (tidl TDC) har ”Rejsedata EU” med forskellige pakker. Du skal være tilmeldt, inden du tager af sted og 3.dk har i hvert fald en begrænsning på "30 sammenhængende dage", som nok er et problem på Camino Frances!!! (check de andre selskaber!)

Man kan også købe et sim-kort med tilhørende "spansk" telefonnummer, når man kommer til Spanien - eller hjemmefra. Undersøg priserne, de svinger.

Der er tre førende mobilselskaber: Orange, Movistar og Vodafone, som har butikker i de større byer, hvor man får ordnet dette "pre pago"-arrangement. Man skal dog ikke forvente engelsktalende ekspedienter. Derfor kan der være lidt uklart, hvor meget man har behov for og skal betale for når man vælger et tilbud, der kombinerer telefoni, sms, mms, og internet.

Hjemmefra kan man via http://www.holidayphone.dk

og http://www.0044.co.uk/spain/sim-card.htm

og http://www.spainsim.com/index.htm

købe et simkort.

Spanske teleselskaber:

Vodafone: http://www.vodafone.es/particulares/es/
Orange: http://www.orange.es/ (klik evt. til engelsk side).
Moviestar: http://www.movistar.es/particulares/movil/
Telstra: http://www.yoigo.com/index.php

Køber man et "pre-pago"-arrangement hos disse selskaber, kan man "tanke op" ("recarga") i en lang række supermarkeder, tankstationer, Tabacos, posthuse og via internettet (med rabat). En hel del herberger og caféer har internetadgang - som regel mod betaling/drikkepenge.

App’erne FaceTime (iPhone) og WhatsApp Messenger (Android) kan bruges som telefon, når man har internetdækning via wi-fi.

Endnu en mulighed, som Vodafone og f.eks. Holidayphone har, er "cupon de recarga", der ligner et kreditkort, hvor man skraber et tal fri og det så indtastes for at tanke op. De kan købes i supermarkeder og via nettet. Holidayphone benytter Oranges netværk, som skulle have dækning i hele Spanien.

Movistar har den tætteste dækning, Orange har ord for at have billige tilbud somme tider, mens Vodafone skulle være god, hvis man rejser en del i Europa, idet selskabet er mere internationalt (britisk baseret) - også hvad angår roamingpriser.

Desuden:

Masmovil: http://www.masmovil.es/en/ - hvor man kan tale med en skandinav på hotline.

Eroski Mobil: http://www.eroskimovil.es/geomv/c/pub/en/index.jsp.

Ligesom herhjemme er der en vis indbyrdes konkurrence, som bevirker svingende priser og tilbud.

Flere mobilselskaber kan stille videre til engelsktalende betjening, f.eks. Vodafone: +34 607123000. "jeg vil gerne tale med en person, der taler engelsk/ Me gustaría hablar con alguien que hable Inglés".